Grote recreatieve bijscholingsdagen Hengelo

Grote recreatieve bijscholingsdagen Hengelo

Sportvereniging H.G.V. organiseert een groot recreatief bijscholingsweekend in Hengelo om haar 145-jarige bestaan te vieren. De vereniging heeft alle disciplines van de KNGU in huis en is recreatief. Daarom zullen ook in alle disciplines bijscholingen (niveau 3) worden aangeboden die in ieder geval interessant zijn voor de recreatieve trainer. Daarnaast zijn er vernieuwende, uitdagende workshops (niveau 2) en open trainingen en zal het weekend worden aangekleed met maaltijden en een overnachting. H.G.V. wil op deze wijze trainers en assistenten van de KNGU bij elkaar brengen.

We zijn heel blij dat we fysieke scholingen kunnen organiseren. Hoeveel aanmeldingen we ontvangen is lastig in te schatten. Mochten er te weinig aanmeldingen zijn voor een specifieke bijscholing of workshop hoor je uiterlijk twee weken voorafgaand aan het weekend dat de activiteit vervalt en wordt het geld automatisch teruggeboekt.

Opgeven kan tot uiterlijk 31 augustus.

Data en locatie

De scholingen vinden plaats op zaterdag 19 en zondag 20 september bij de Openbare Scholen Gemeenschap in Hengelo aan de Sloetsweg 153, 7556 HM te Hengelo. Het complex bestaat uit een sporthal van vier delen, een sportkantine met een dansstudio (van H.G.V.) en op korte loopafstand twee gymzalen. De workshop skatehockey vindt plaats op de Combibaan, die is iets verder lopen.

Bijscholingen

Deze 13 sterke bijscholingen niveau 3 zijn samengesteld om heel de KNGU te voorzien. Inschrijven kan uitsluitend op de website van de KNGU, klik hier. Al het andere kan worden ingeschreven middels onderstaand formulier.
Ben je niet aangesloten bij de KNGU, maar wil je toch meedoen aan een scholin? Mail ons!

  1. Gymnastiek -Wim van Gelder – Motiveren
    Meer dan 100 jaar vertellen we kinderen in gymlessen en op trainingen hoe de ideale beweging eruit ziet. ‘Als je rechts gooit, zet je je linkerbeen voor’ ‘Kin op je borst’ (koprol) ‘Schieten met de binnenkant van je voet’ ‘Met twee voeten afzetten op de plank. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt deze benaderingswijze bijzonder inefficiënt en vaak zelfs verstorend te werkt. Het onderzoek werpt een ander licht op de rol van de leerkracht. Aan de hand van videobeelden worden de nieuwe principes verduidelijkt. Ook worden videobeelden getoond van vertalingen van de nieuwe inzichten naar de praktijk. Opvallend is de grote (intrinsieke) motivatie bij kinderen bij toepassing van de nieuwe principes. Duidelijk wordt ook de link met het oeroude en tegenwoordig hippe ‘freerunning’. Gemiddeld bedraagt de doorgeeftijd van nieuw wetenschappelijk onderzoek – van bekendmaking van het onderzoek tot brede toepassing in de praktijk – tussen de 10 en 20 jaar. Bij deze een poging om deze doorgeeftijd te verkorten.
    Wim van Gelder is eigenaar van scholings- en adviesbureau ‘Van Gelder in beweging’ en docent aan de Hogeschool Inholland. Hij is tevens voorzitter van de stichting ‘Motorische Remedial Teaching in beweging’. Bekijk Wim in actie op youtube. We zijn trots dat we Wim naar onze bijscholingsdagen hebben kunnen halen!
  2. Turnen Dames – Gert Grievink – Mentale training in de praktijk
    Het mentale gedeelte van het dames turnen vormt de sleutel tot de prestatie die zowel je turnster als jij denkt te kunnen neerzetten. Hoofdpunten van de mentale training worden gekoppeld aan praktijksituaties zoals we die bij de acrobatische onderdelen op de vloer tegenkomen. Samen met je turnster, afhankelijk van het aantal deelnemers 1 of 2, doorloop je oefeningen die inzicht bieden in wat er nodig is op mentaal vlak en die we dan meteen in de praktijk kunnen toepassen. Een paar kernwoorden bij deze workshop: spanning, angst, zelfvertrouwen, ademhalen, focus en visualisatie.
  3. Turnen heren – Peter Schimmel
    Van recreatief jongensturnen in de basisschool leeftijd naar regionaal wedstrijdniveau turnen heren 4e, 5e en 6e divisie. Er worden speelse, uitdagende, methodische oefeningen besproken en laten zien op vloer, voltige, ringen, brug en rek.
  4. Masters 50+ – Sietske van der Veer
    Muziek- en materiaalgebruik tijdens je les. Welke muziek is geschikt voor jouw groep? Wanneer gebruik je muziek en wanneer juist niet? Hoe tel ik de muziek uit, en welke maten zijn er? Wat kun je nog meer met het huidige materiaal dat je gebruikt? En: welke alternatieve materialen zijn er?
  5. Acrogym – Aimee Tent
    Tijdens deze bijscholing wordt er aandacht besteed aan basis acro en het choreografische gedeelte van de vloeroefeningen. Hoe zet je acro op vanaf 0? Hoe zorg je dat sporters een goede basis in de D/E-lijn krijgen om door te stromen naar de C-lijn en hoger? Hoe zorg jij als trainer voor een goede artistieke oefeningen op de wedstrijdvloer? In de bijscholing komen tips en tricks aan bod voor; het aanleren en maken van de vloeroefeningen, het geven van basis ballet, het werken met onervaren sporters, het coachen van sporters, het perfectioneren van een vloeroefening en een aantal basisbehendigheden op de paaltjes en in teamverband. Om de bijscholing zo goed mogelijk aan te kunnen laten sluiten op de vragen en wensen van de deelnemende trainers vraag ik jullie om vooraf vragen en onderwerpen door te geven die jullie graag behandeld willen hebben in deze bijscholing! Waar loop je tegen aan als trainer? Mailen mag naar: sanne_aimee@hotmail.com. Het zou fijn zijn als iedereen gymnasten kan meenemen (bij voorkeur een team). Zo kunnen we voorbeelden en uitwerkingen direct behandelen en het is ook nog eens ontzettend leerzaam voor de gymnasten!
  6. Rhönradturnen – Karin van der Lingen
    13.30 – 13.50 uur Warming up
    13.50 – 14.30 uur Sprong
    14.30 – 15.10 uur Spiralen
    15.10 – 15.50 uur Rechtuit turnen
    15.50 – 16.30 uur Cooling down
    Warming up:
    Met het röhnrad en als voorbereiding voor onderdelen/disciplines
    Sprong:
    Voorbereidende oefeningen, zelfstandig uit te uitvoeren door de gymnast (evt. met assistent)
    Spiralen:
    Voorbereidende oefeningen, zelfstandig uit te voeren door de gymnast (evt. met assistent)
    Rechtuit turnen:
    Voorbereidende oefeningen, zelfstandig uit te uitvoeren door de gymnast (evt. met assistent)
    Cooling down:
    Lenigheid/ Kracht/ Spel/ Behendigheid/ Samenwerking
  7. Groepsspringen en AirTrack – Peter Schimmel
    Mix van diverse AirTrack oefeningen gericht op recreanten tot selecties op regionaal niveau. Van begin spelletjes tot een goede kaats voor de perfecte salto. Ook wordt er aandacht besteed aan tips om tot een schroef te komen.
  8. Free-running – Kevin van Alsemgeest
    De 5 elementen vormen de basis bij het aanleren van nieuwe bewegingen. In deze bijscholing gaan we in op het analyseren van gevorderden technieken door deze terug te leiden naar één of meer van de basiselementen. Daarnaast maak je kennis met het ‘Movement Layers model’ en leer je hoe je verschillende bewegingen kan combineren en vloeiend met elkaar kan verbinden. Challenges zijn een belangrijk middel om eerder geleerde technieken in een half-open situatie toe te kunnen passen. Daarom gaan we dieper in op het bedenken van challenges die aansluiten op het niveau van de leerlingen en leer je een handige manier hoe je deze kan uitzetten tijdens de les.
  9. Ouder- en kindgym – Alida Bruggink
    Leskaarten en bewegingskenmerken worden behandeld met de vraag ‘hoe deze anders aan te bieden?’ (met meer of juist minder middelen tot je beschikking zoals in veel zalen zo is). Ook zullen zelf meegebrachte alternatieve materialen worden behandeld. Hier wordt direct een “reader” van gemaakt, welke na de bijeenkomst per mail word gedeeld. Specifiek wordt aangedacht geschonken aan de ouder en peuterlessen: hoe ga je om met de ouders? Denk aan actief betrekken, de “over” bezorgde ouder, hoe een les in te delen, etc.
  10. Dans – Tim Aafjes
    Hip Hop choreografie met andere invloeden. Hip Hop/Streetdance is/zijn momenteel de meest populaire stijl(en) die gevolgd en online bekeken wordt. Het zijn al lang niet meer stijlen alleen van de straat. Dans evolueert snel en helemaal deze stijlen. Je vindt tegenwoordig veel theatervoorstellingen en de wedstrijdorganisaties blijven uit de grond schieten. Het is belangrijk als docent en choreograaf dat je de juiste basis hebt en voldoende creativiteit en input hebt om kwalitatief goede stukken te maken en aan te leren. Wij willen natuurlijk voorkomen dat het te simpel, eentonig en saai wordt. Hoe maak je een interessante choreografie vanuit de basis, met invloed vanuit je eigen of andere stijl(en), zodat de dans interessant is voor de kijker, danser en zodat de dans een eigen identiteit heeft?
    In deze bijscholing nemen we je mee van A tot Z van het maken en aanleren van een Hip Hop choreografie. Zo starten wij met de belangrijke basiskenmerken van Hip Hop en Streetdance wat de uitgangspositie zal zijn. Daarop zullen wij gaan verdiepen in verschillende stijlen binnen Hip Hop/Streetdance en Hip Hop-fusie stijlen. Wees niet bang om je eigen draai te geven aan de dans, maar let op dat de stijl nog wel herkenbaar is. Maar hoe blijf je vernieuwend en waar haal jij jouw inspiratie vandaan? Ook dit zullen we behandelen.
    Wij willen je niet verdrinken in teveel theorie dus wij zullen vooral de bijscholing doorlopen door te doen en te ervaren. In de bijscholing zullen veel voorbeelden voorbij komen van stukjes choreografieën die je aangeleerd krijgt. Bij alles wat we doen wordt ook uitgelegd waarom wij dit doen. Tussendoor zullen er momenten zijn om vragen te stellen en aantekeningen te maken. Je zult zien dat je na deze bijscholing meer kennis, inspiratie en enthousiasme hebt opgedaan zodat je snel aan de slag kunt! Behandelpunten: warming-up met basistechnieken, basiselementen, dynamiek, identiteit vinden in je stijl(en) en muziekgebruik.
  11. Trampolinespringen – Alice Linthuis
    Deel 1 – In het eerste deel van de bijscholing wordt de basis van het trampolinespringen behandeld, vanuit het thema air awareness.
    Deel 2 – Schroeftechnieken en schroefproblemen.
    Deelnemers aan de bijscholing worden verzocht om uiterlijk 1 week van tevoren filmpjes aan te leveren van schroefproblemen, zodat we tijdens de bijscholing voorbeelden hebben en discussiepunten. Dat kan naar renelinthuis@gmail.com.
  12. Ritmische Gymnastiek – Manon van ‘t Spijker
    Deze bijscholing staat nog niet online, maar volgt!
  13. Gymnastiek: Your Stage – Sandra Bakker
    Een optreden op een podium voorbereiden met welk soort groep dan ook. Ook deze bijscholing staat nog niet online, maar volgt spoedig.
  14. Gymnastiek en Groepsspringen: leren hulpverlenen – Dennis Waasdorp
    Veel verschillende methodische situaties voor mini-trampoline. Een bijscholing waar het vooral gaat om het creëren van oefensituaties en het oefenen van het hulpverlenen van verschillende salto’s v.o. & a.o. op mini-trampoline maar ook als methodische opstap naar airtrack en pegasus. Het meenemen van eigen gymnasten/turners/turnsters is zeer gewenst. Actief participeren is een vereiste om het hulpverlenen onder de knie te krijgen.

Workshops

De volgende workshops worden aangeboden op niveau 2. Ze zijn bedoeld voor trainers ter verdieping en inspiratie, maar ook voor assistenten. Dit biedt meteen de mogelijkheid om als trainer mét je assistenten te scholen. Dat brengt niet alleen trainers van verschillende disciplines dichter bij elkaar, maar ook van verschillende niveaus. Om het aantrekkelijk te maken ook workshops ‘mee te pikken’ zijn alle workshops slechts € 10,00 per stuk.

  1. Walljumping – Errol Herder
    Walljumping is trampolinespringen met behulp van een muur en/of een verhoogd vlak. Nieuwsgierig hoe dat gaat?
  2. Circus – ?
    Veel circusdisciplines hebben duidelijke raakvlakken met de gymsport. Zet circus in tijdens je les!
  3. Aerial Silk (klimdoek) – Liesbeth Mulder
    Voor zo’n €150,00 heb je een aerial silk en het past goed in de kast. Mooi, want er zijn veel laagdrempelige motorische oefeningen voor het klimdoek. Kom maar eens kijken!
  4. Ringenzwaaien – Marja van der Wal
    Ringenzwaaien is dan wel geen (wedstrijd)onderdeel meer bij het turnen, maar nog altijd een belangrijk en zeer leerzame beweegvorm. Wil je precies leren hoe het moet? Volg deze workshop.
  5. Rope skipping – Tessa van der Mark
    Rope skipping is de populaire, moderne variant van touwtje springen. Het is een fanatieke wedstrijdsport en valt prima in te passen in de gymles. Leer in deze workshop wat je er zoal mee kunt.
  6. Paaldansen – Studio Nienke
    Paaldansen is een combinatie tussen sierlijkheid, lenigheid, kracht en fitness. Het is goed voor je zelfvertrouwen, maar ook een complete work-out voor je lichaam. In deze workshop worden de basiselementen aangeboden.
  7. Capoeira – Harm Vaneker
    Capoeira is een uit Brazilië afkomstig gevechtskunst. Kenmerkend voor dit acrobatische gevechtsspel zijn haar afwisselende aanvallende beentechnieken en ontwijkingen en de muziek die het spel ritme en continuïteit geeft. De interactie met de sparringspartner en de verrassende capriolen maken deze gevechtskunst tot de meest speelse onder de gevechtskunsten. Kom maar eens meedoen!
  8. Stille gym – Maaike Ferf Jentink
    Niet praten en toch communiceren? Communiceren doe je niet alleen met je stem. Je communiceert met je lijf, met je ogen en met je handen. Tijdens de Stille Gym speel je een spel zonder de stem te gebruiken. De workshopleidster is doof, ervaar ook hoe dat is.
  9. Recreatieve spelen – Bennie Nordkamp
    Een leuk spelletje aan het einde is snel bedacht. Maar hoe zorg je dat het spel aansluit bij je doelgroep en waar let je op om de kwaliteit van het spel te verhogen? Dat, en een boel inspiratie neem je mee naar huis uit deze workshop.
  10. Skatehockey – Rodney Herder
    Laat je groep skates meenemen en geef ze een ijshockeystick. Laat je verrassen door deze verrassende beweegvorm die alleen in Hengelo op deze manier wordt gespeeld.
  11. Groene spelen – Simone Soomers
    Bij groene spelen bestaan er geen winnaars of verliezers. Alle deelnemers werken samen aan een doel. Een goede teambuildinngsactiviteit, maar er zijn meer leerdoelen. Deze workshops overdondert je in ideeën.
  12. Rhönradturnen – Jan Kant
    Altijd al eens in een Rhönrad willen staan? Of gewoon nieuwsgierig naar de overlap met andere gymsporten? Of ben je (assistent)trainer en wil je de basis nog eens rustig uitgelegd krijgen? Kom dan naar deze workshop.
  13. Breakdance – Bart Hilhorst
    Breakdance is misschien wel de danssport waar je het meeste van jezelf in stopt. Deze zeer ervaren trainer kan het prachtig uitleggen en zet je aan het denken én aan het werk.
  14. Your Stage – Nanette Lindenberg, Alex Jonkhart en Errol Herder
    Doe je geen wedstrijden met je groep, maar wil je toch ergens naar toe werken? Doe mee met een Your Stage Event: een theatershow. Leer in deze workshop wat je nodig hebt om een optreden op een podium voor te bereiden met welk soort groep dan ook.

Open trainingen

Omdat als trainers met elkaar samen aan de slag gaan een heel effectief leermiddel is, organiseren we open trainingen waar trainers en assistenten aan het werk kunnen. Je schrijft je in voor een specifieke open training, maar bent vrij om gedurende de training ook even bij de andere open trainingen aan te schuiven. Deelname aan een open training kost slechts € 2,50 per 1,5 uur. We organiseren open trainingen in in de volgende disciplines, soms samen in één zaal:

  1. Acrogym en circus (samen in één zaal)
  2. Rhönradturnen
  3. Walljumping en Airtrack (samen in één zaal)
  4. Turnen en Aerial Silk (samen in één zaal)
  5. Free-running
  6. Trampolinespringen
  7. Ritmische Gymnastiek

Maaltijden en overnachting

Zowel zaterdag 19 als zondag 20 september kun je aanschuiven bij een uitgebreide lunch voor € 5,00. Op zaterdag 19 september kun je mee-eten met de maaltijd voor €10,00. Die wordt nog ingericht, we denken aan een uitgebreid buffet. Verder bieden we de mogelijkheid aan om te overnachten, dat maakt het weekend natuurlijk helemaal af. Slapen kan in de slaapzaal van Scouting St. Christoffel (ongeveer 1 km afstand van The Coach). De kosten voor de overnachting zijn inclusief ontbijt € 7,50. Liever een hotelkamer? Dan verwijzen we je door naar hotel Stravinsky (ongeveer 1 km afstand de andere kant op).

Coronamaatregelen

Naast de algemeen geldende coronamaatregelen, nemen wij de volgende richtlijnen in acht:

  • We volgen de regels vanuit het NOCNSF. Wij zorgen voor de juiste middelen om die te kunnen hanteren tijdens het weekend.
  • Er is een bewegingsoppervlak van 10 vierkante meter per persoon nodig, waardoor er een maximum aantal deelnemers per bijscholing, workshop, open training, maaltijd en overnachting geldt. Dat maximum aantal verschilt per activiteit.
  • Waar kan zullen we buiten ruimte creëren voor de maaltijden en de randactiviteiten.
  • Wij verzamelen contactgegevens van alle deelnemers.

Heeft u vragen of suggesties met betrekking tot de coronamaatregelen? Mail ons dan gerust.

The Coach

  • 11:05 - 12:30
  • 12:30 - 13:30
  • 13:30 - 14:55
  • 15:05 - 16:30
  • 16:30 - 18:00
  • 18:00 - 19:30
  • 19:35 - 21:00
  • * Gemengd slapen op een externe locatie -1 Km. Ontbijt is inclusief. ** U kunt voor € 60,- overnachten bij hotel Stravinsky. Zelf te boeken via 074-2910265.
  • 09:30 - 10:55
  • 11:05 - 12:30
  • 12:30 - 13:30
  • 13:30 - 15:00
  • Bijvoorbeeld dieetwensen.